HTML

Másik Magyarország

"Jelet kell hagynom, hogy volt egy másik Magyarország." S élesen látta ezt a másik hazát, melyet szívével és tollával védett, mint ősei karddal és buzogánnyal.- Márai

Címkék

2009 (1) 2010 (1) 2014 (1) amerikai külügyminisztérium jelentése (1) ateizmus (1) átlagmagyar (1) barát (1) büntetés (1) céltalanság (1) charta (1) cigány (2) cigányok (2) dinoszauruszok (1) elit (4) ellenségkép (3) előrehozott választás (1) ember (1) emberi lét (1) ep választás (1) értékvesztés (2) értelmiség (3) európa (2) európai magyar (1) európai parlamenti választás (1) európai unió (1) fejlődés (1) felelősség (2) fidesz (5) gázpisztoly (1) gondolatébresztő (1) gondolatok (1) gulyáskommunizmus (1) gyerek (1) gyurcsány (1) hajnal (1) hatalom (1) hatvany lajos (1) hazugság (1) hit (1) holokauszt (1) hülyék (1) hungaricum (1) idea (1) identitás (1) index (1) integrálódás (1) isten (1) jegyzetek (1) jobbik (3) jobboldal (2) jobbos (1) jövőkép nélküliség (1) kádárizmus (1) kapitalizmus (3) katasztrófa (1) kellemes ünnepeket (1) képregényhősök (1) kezdeti optimizmus (1) kis szocializmus (5) kormány (1) kormányzás (1) közélet (5) közerkölcs (1) kurucinfó (1) liberalizmus (1) lmp (1) lokálpatriotizmus (1) lottó (1) magántulajdon (1) magyar (2) magyarország (1) második kerület (1) mdf (1) megmondás (1) még köszönd is meg (1) melegfelvonulás (1) morális problémák (2) motiválatlanság (2) mszp (2) myvip (1) nacionalizmus (1) nemzet (1) nem láttuk hogy ekkora baj van (1) neoliberalizmus (1) nép (5) népostorzás (2) new generation (1) örkény (1) orosz grúz háború (1) ország (3) példakép (1) polgár (1) politika (3) politikai felhozatal (1) populizmus (2) program (1) racionalizmus (1) reakció (1) reform (2) rendőrség (1) rendszer (1) roma (1) s.o.s. (1) sablon (1) séma (1) szakértői (1) szdsz (4) szélsőjobb (1) sznob (1) szociopaták (1) szolidaritás (1) társadalom (7) törvény (1) trianon (1) ugar (1) újév (1) újra állományba helyezés (1) új kezdet (2) választás (2) változatosság gyönyörködtet (1) védelem (1) viszockij (1) vízfej (1) voks10 (1) west balkán (1) zsidó (2) Címkefelhő

Friss topikok

  • TitokJolán: bion-bion (2011.09.14. 23:07) Az európai magyar
  • Lance2010: azt kihagytam, hogy nemcsakhogy nehezebb bejutni, de egyes szakokon hat-tízszeres túljelentkezésrő... (2011.07.19. 02:28) A dinoszauruszok kihalása elhalasztva
  • 1.szóló: "A Jobbik baloldali..." Basszus, most értettem meg, hogy miért is nem a patkó jobbszélső ülésein ... (2010.06.30. 23:05) Transzformációk
  • életfa: Ideje van visszatérni a Szent Korona rendszeréhez. A szellemiségéhez és a gyakorlatához is. (2010.06.06. 10:42) Most komolyan?!
  • I. P. S.: Ha csak ebből az írásból indulnék ki, azt hinném, húszéves egyetemista vagy. Van is egy ismerősöm,... (2010.06.06. 01:18) Tégy a motiválatlanság ellen!

Látogatók

2008.05.16. 16:19 d.z.

A nép

Van a világon kétféle ember. Az egyik az, amelyik tud gondolkozni a nemzet fogalmában, a másik az, aki nem. Én sajnálatos módon az utóbbi kategóriába tartozom.

Nem szeretem, ha azt mondják, hogy amennyiben én a nemzet része vagyok, akkor ekképp és ekképp kell gondolkodnom. Nem szeretem, ha összemosnak olyan emberekkel, akikkel a legkisebb mértékű közösséget nem tudom felvállalni, bárhogy is szeretném. Nem hiszem, hogy meg lehet fogalmazni több millió ember lényegét, hiszen éppen ez a lényege: több millióféleképp érez és gondol. Én ilyen vagyok, bocsásson meg érte, kinek ez a dolga.

Az ország az más fogalom. Az Szent. A haza fogalmában képes vagyok gondolkodni. Az viszont, hogy mi a haza érdeke, független a néptől. Mindig változó. Vannak csoportok, akiknek az ország érdeke nem a sajátjuk, s vannak olyanok, akiknek igen. Az ország áll a társadalom felett és nem pedig a "nép" fogalma.

Persze megint visszatérünk oda, hogy az ilyesféle szemléletek igencsak változók, és már hogy ne lennének azok? Különféle rétegekben élünk. Ezerféleképp látjuk a dolgokat. Budapesten például vehet fel az ember olyasféle szemléleteket, mint a „polgári”, a „világpolgári”, vagy a „proli”. Meg még ezeken kívül sok százfélét, mégis behatároltak a lehetőségei itt a városban. „Paraszt” például nem lehet semmilyen esetben sem. Budapest nem az ország. Aki itt él, nem látja át az "ország" működését, csak ezt az izét, amiben él. Vagy, ha mégis el tud vonatkoztatni tőle, mélységes tiszteletem az illetőnek.

Szóval, vegyük úgy, hogy én például próbálok egyfajta polgári szemléletet hordozni, nem a mait, hanem mondjuk egy századdal ezelőtti kiadást, de nekem azért megteszi.

Ez a fajta szemlélet viszont mélységesen megvet bizonyos dolgokat. A folyamatos elégedetlenkedést, a fejletlenséget, a befolyásolhatóságot, a primitívséget, a bálványimádást, egyszóval azt, ami körülvesz minket. Amiket értékelne, abból kevés van. Illetve nem tartozik a mindennapokhoz. Egzotikumnak is nevezhetnők.

Fura helyzetnek tartom, amikor összekapcsolják a nép fogalmát bizonyos értékekkel, s folyton csak az ellentettjét kapom az "utcától". Mert, ugye azt nem gondolja senki, hogy az "utca" s a nép különbözik?

Régóta próbálom a hazámat és a népemet különkapcsolni egymástól. Az országhoz ragaszkodom, mind a kultúrájához, mind történelméhez. Még sorscsapásait is a sajátomnak érzem. A néphez nem. A nép a hazámat hátráltatja.

Ady írta ezt meg egy olyan időben, amikor még nem is volt talán annyira aktuális, mint most. Egyrészről itt vannak a hatalmas értékek. Múlt, hősök, művészetek, tudomány, és a jelen ezernyi kiaknázatlan lehetősége.

Másrészről meg ott a dudva meg a muhar, mely lehúz, altat, s befed. A magyar ugar.

A nép.

5 komment

Címkék: magyar ország nép ugar


A bejegyzés trackback címe:

https://masikmagyarorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr22472707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ekkerjoz 2008.05.16. 20:02:30

Előre szólok, nem ismerem a szerzőt, és nem túl régen olvasom a postjait. Sok dolgot nem látunk egyformán, mint mikor filmet nézünk a moziban, nem ugyanazokon a poénokon, és nem ugyanakkor nevetünk.
Ez a többi olvasónak szólt, mert a szerzővel most majdnem egyetértek, például én sem szeretem, ha a számba rágnak dolgokat.
A saját ideáljaimnak akarok megfelelni, és ezek között az ideálok között ott van a nemzet is. Gyerekkorom óta része akarok lenni a nemzetnek, biztosan azért, mert egy magyar faluban éltünk sváb kisebbségben, és ahogy a faluhoz, úgy akarok a nemzethez is tartozni.
Azt sem bánom, ha én vagyok az ugar. Nem a nép része akarok lenni, hanem a nemzeté. A nép semmi, a nemzet nélkül. A nép a sokaság, a nemzet pedig szinte már az állam.
Jó írás volt.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2008.05.17. 03:27:02

Huh, most amúgy miután ezt megírtam fel voltam készülve arra, hogy sok negatív visszajelzést kapok. Ez így elsőre egy kicsit megnyugtatott.
Köszönöm.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2008.05.21. 03:34:02

hát, dz!

ahhoz, hogy bármiről bármit is mondani tudjunk előtte mindig tisztáznunk kell, hogy az általunk használt fogalmak szerintunk milyen jelentéstartalmat, jelenetéstartalmakat hordoznak.

hát, dz!

ahogy te használod, abból úgy tűnik, hogy neked a nép fogalom az a lumpenproletárok és a nyálacsorgató konzumidióta tömegemberek szinonimája.

hát, dz!

megteheted, hogy a nép fogalmát így használod, bár, szerintem, nem túl szerencsés az effajta fogalomhasználat. a nép fogalma nagyon sokféle tartalmat hordozott a múltban (a rendiség idején a politikai nemzeten kívülieket, tehát nem nemeseket, nem klerikusokat és kiváltsággal nem rendelkezőket jelentett; a választójog kiszélesítése után a politikai nemzet tagjait, az országlakosokat jelentette...stb.) és hordoz még ma is.

hát, dz!

a "nép" kifejezés negatív kontextusban való alkalmazása, szerintem, nem túl elegáns dolog.
amire/akikre te gondolsz, azoknak leírására talán szerencsésebb volna a "tömeg" kifejezés, mint a nép.

a néptől nem határolhatod el magad mivel (a legtöbb fogalomhasználat szerint) te magad is a nép része vagy. és, ugyanígy, az általad tisztelt kulturális értékek is a nép (a magyar nép) által létrehozott kultúrkincsek. ha a polgári kultúrát nézzük, az is a magyar nép kultúrája, hiszen mikortól nálunk egyáltalán polgárságról/polgári kultúráról beszélhetünk, akkorra a nemesi/rendi alkotmányosságot
már fölváltotta a polgári alkotmányosság.

a minőségi vagy elitkultúra ellentéte sem a népi kultúra (ezt a kifejezést általában a tradicionális paraszti kultúrára használjuk; ez pedig a legkevésébé sem silány műveltség; ha nekem nem hiszel, hidd el kodálynak és bartóknak): a minőségi kultúra ellentéte a tömegkultúra.

no, egy szó mint száz, szerintem szerencsésebb és egyértelműbb lenne a nép helyett a tömeg kifejezés használata arra a jelentéstartalomra amit te a "nép" alatt értesz.

ü
bbjnick

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2008.05.26. 18:14:25

Nem szeretem én se, ha szájba kell rágnom valamit. Ez hiba. Ha egyszer az ember neki áll írni, akkor azt csinálja részletesen. A baj az, hogy a saját nézőpontomból már nagyon sok mindent elmondtam itt korábbi írásokban.

Én az alapvető hibát abban látom, hogy sokan egy ingyen, alanyi jogon járó előnynek titulálják azt, hogy a nemzethez tartoznak. Ami, szerintem például egy születéstől való fogalom, amit ezerféleképp értelmezhet az ember.

És lásd, az előtted szólónak teljesen más, az én véleményemet sokkal hűbben tükröző valami jött le az írásból, mint neked. Majd igyekszem valamivel egyértelműbb lenni. Bár ez nem éppen célkitűzés nálam. Egyrészről szeretném, ha sokan szólnának hozzá a történésekhez, másrészről meg nem akarom senkinek megmondani, hogy mi hogy van. Én se szeretem, ha valaki erre játszik velem szemben.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2008.05.29. 00:28:00

o. k., d. z.!:-)

ü
bbjnick
süti beállítások módosítása